Una habilitat que s’entrena

Anna Caballero
13 d'octubre de 2022

L’habilitat de parlar en públic és una habilitat que s’entrena. Sí, com anar en bicicleta o practicar un esport.

Tots tenim punts forts de comunicació a l’hora d’expressar-nos i també alguns punts febles, però la clau està en identificar-los per ser-ne conscients i emfasitzar les fortaleses en aquells moments que necessitem estar brillants en la nostra oratòria o, en el cas dels punts flacs, per corregir-los i oferir solucions pràctiques.

Tenir un bon to de veu o un gestual que acompanya el que expressem de paraula són bones eines per ser un bon orador, però, en cas contrari, es pot entrenar el to per aconseguir transmetre la percepció desitjada i potenciar el gestual per donar-li força comunicativa. Passa el mateix si la velocitat a l’hora de parlar és molt lenta o massa ràpida, perquè hi ha algunes tècniques comunicatives que ajuden a tenir un ritme de parla adequat i amè. Aquests serien alguns exemples d’elements i factors de comunicació no verbal que influeixen en la nostra manera de comunicar, però també podríem parlar de la intensitat, de la mirada, de l’expressió facial o de la postura corporal. Tots ells, elements que s’han de tenir en compte per fer una bona exposició oral i que s’entrenen per millorar-los i incorporar-los a la posada en escena aconseguint, així, una comunicació molt més efectiva.

Experts en comunicació no verbal apunten que aquesta té una influència del 93%, versus el 7% de la comunicació verbal. I què s’acostuma a fer quan es prepara una intervenció pública? M’atreviria a dir que gairebé el 100% del temps de preparació es dedica al discurs i a l’elecció acurada de les paraules en detriment de com expressar-les. Sí, tindrem un relat de màxima qualitat, però si després no el sabem transmetre, és a dir, no li posem uns bons elements de comunicació no verbal, de res servirà tot el que s’ha preparat perquè no haurem captat l’atenció de l’audiència. És imprescindible preparar, en paral·lel, la comunicació no verbal, sent conscients que si s’entrena aquells punts febles es milloren i s’incorporen al nostre nou estil de comunicar.

Però què passa amb el 7% que correspon a la comunicació verbal o, més ben dit, a la qualitat del discurs? Una de les claus perquè el discurs sigui efectiu és que sigui estructurat. Tinguem-ho ben present: la comunicació és ordre, i l’aconseguirem, abans de res, amb estructura, acompanyada de frases curtes, vocabulari entenedor, senzill i sense tecnicismes. També és molt recomanable que els missatges estiguin il·lustrats amb exemples i anècdotes amb les quals l’audiència s’hi pugui sentir identificada. Perquè fer-se entendre és el primer requisit per convèncer.

Per parlar bé en públic s’han de dominar unes eines i tècniques que s’aprenen però, sobretot, és una habilitat que sí, s’entrena! T’hi apuntes?

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.