Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar la teva accessibilitat, personalitzar i recopilar informació estadística sobre la teva navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots obtenir més informació consultant la nostra política de cookies. OK

Tips per crear una notícia

Marta Avellaneda
9 de Novembre de 2018

No tot pot esdevenir notícia. O, com a mínim, no tot pot esdevenir una notícia que generi interès. La veritat és que, entre tots, hem desvirtuat el concepte de notícia. Una notícia és una informació nova que té algun tipus d’impacte a nivell social, científic, territorial i que es considera de prou interès com per plasmar en un mitjà de comunicació o en alguna altra plataforma.

La informació que contingui ha de ser veraç, és a dir, contrastada pel periodista en qüestió i, idealment, hauria de contenir els diferents punts de vista d’un mateix fet, si n’hi ha, perquè el lector es faci una idea el màxim d’objectiva i acurada possible del tema tractat. Alguns aspectes complementaris però molt útils dins una notícia serien el fet d’esmentar persones amb els noms complets i càrrecs perquè el lector situï a la persona en qüestió, o el costum d’utilitzar sinònims per evitar repeticions.

A nivell de contingut, una notícia hauria de respondre a 4 preguntes bàsiques: què ha passat, com ha passat, on i per què. Les respostes a aquestes preguntes cal redactar-les en un llenguatge clar, directe i planer, lluny del llenguatge retòric o poètic. Cal utilitzar frases curtes i senzilles.

Un altre aspecte important a l’hora d’escriure una notícia és l’ordre de la informació. Cal seguir l’anomenada forma piramidal. Cal començar per aquell aspecte més important o nou, per cridar l’atenció del lector que se sol resumir en el titular. Després, cal seguir amb aquella informació menys destacada però que complementa la informació principal. Idealment, en el primer paràgraf d’una notícia caldria donar resposta a les 4 preguntes bàsiques esmentades anteriorment. Els darrers paràgrafs es deixarien per la contextualització del fet principal, és a dir, aquelles dades que permeten situar la notícia i, també, dimensionar-la.

No ens hauríem d’oblidar que una notícia ha d’anar acompanyada d’una foto, un aspecte gens menor. Les fotografies són la versió de la notícia en imatges i, per tant, han de seguir el mateix criteri: han de cridar l’atenció, donar informació del fet en qüestió i ser clares i directes.

Hem de tenir clar que, al final, el que volem és que la nostra notícia sigui llegida. Per tant, cal posar-ho el més fàcil possible al lector, a nivell de comprensió i generació d’interès.

Us animeu a crear les vostres pròpies notícies?