La consultoria de comunicació. I això què és?

Marta Avellaneda
13 desembre de 2021

Fa 7 anys que em dedico a la consultoria de comunicació i, a hores d’ara, juraria que el meu entorn familiar i d’amistats encara no sabria explicar en què consisteix la meva feina. Tenint en compte això, no està de més dedicar un post a intentar aclarir-ho per a tots els públics.

L’assessoria en comunicació engloba molts aspectes. No se centra en una tasca concreta, sinó que sol abraçar tota l’activitat d’una empresa o institució de forma transversal, partint de la base que tot comunica. Hi ha aspectes més fàcils d’atorgar a aqueta parcel·la, com la redacció de notes informatives per enviar als mitjans de comunicació o la relació amb els periodistes però n’hi ha moltes altres que poden estar incloses a partir de les capacitats professionals o interessos del consultor/a. Un exemple és la gestió de les xarxes socials (més atribuïda al community manager), l’elaboració de discursos, l’organització d’esdeveniments o la formació en comunicació. Tot plegat, en un univers de capacitats que és fàcil barrejar si es mira des de fora i, sobretot, des d’àmbits allunyats a la comunicació.

A aquesta confusió intrínseca de la professió, s’hi afegeix el recel d’alguns companys periodistes que treballen als mitjans de comunicació pel fet d’estar “a l’altre costat”, com si això suposés voler enganyar-los.

Un/a consultor/a en comunicació sol tenir dues branques de formació base: periodisme o publicitat i relacions públiques. Sobre aquest primer esglaó s’hi sumen especialitats concretes per abraçar les diverses necessitats però, sobretot, s’hi ha d’afegir la capacitat d’assessorar. I assessorar no vol dir ser especialista en tot ni tenir totes les respostes però sí ser capaç de donar resposta a tots (o gairebé tots) els dubtes i consultar les millors fons per aportar solucions fonamentades als problemes o reptes, partint de la base que la comunicació no són matemàtiques.

La consultoria de comunicació és un servei intangible que, des de fora, costa de valorar. Necessita un ingredient bàsic, la confiança, i un cert recorregut d’arrencada precisament perquè la confiança no s’obté d’un dia per l’altre. Però... quan s’obté i la relació flueix, sorgeix la màgia i es poden aconseguir sinèrgies molt interessants i valuoses!

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.