Com crear una campanya digital multicanal efectiva
Què és una campanya multicanal? L'objectiu del màrqueting multicanal és utilitzar les diferents plataformes de comunicació de les quals disposem per conjuminar esforços en la consecució d'un mateix objectiu. Per a això, cal tenir en compte el públic que trobarem en cadascun d'aquests canals i adequar el missatge al target sobre el qual impactarem.
L'objectiu de la campanya, perquè aquesta sigui multicanal, ha de ser únic. I l'estratègia ha de dissenyar-se en accions en tots els canals.
El primer que caldrà triar són els canals i, en funció d'ells, el format, el missatge, les imatges... Tots els elements de comunicació han d'adaptar-se no sols a les plataformes, sinó també al públic al qual pretenem arribar.
En aquest post, no us parlaré dels canals analògics (premsa, resta de mitjans de comunicació, APIS, tanques publicitàries...); em centraré en les oportunitats que ens brinda el mitjà digital. És important no reduir el món digital únicament a les xarxes socials; cal tenir en compte que el mitjà digital ens ofereix multitud de probabilitats: webs, newsletters internes o externes, publicitat online, campanyes de paid social...
Per a elaborar una estratègia digital efectiva que doni resultats en una campanya multicanal, hem de tenir en compte que la inversió, tant en paid social com en publicitat online (Google Ads), és la millor opció per a impactar al major nombre de persones. A més, les campanyes d'influencers o màrqueting d'influència són altres variables a contemplar, segons l'objectiu de la nostra campanya. Aquí, ja no sols caldrà revisar el missatge i la manera de comunicar, sinó també la segmentació del públic objectiu i el mitjà en el qual podem trobar-lo. Per exemple, una comunicació en Facebook no pot ser la mateixa que una comunicació en Twitter, perquè l'usuari de cada xarxa social està en la seva plataforma amb interessos diferents. És a dir, encara que l'objectiu final de la comunicació sigui el mateix, el que ha de canviar és l'enfocament del missatge a l'usuari de cada xarxa, adequat a l'interès que està buscant satisfer en la xarxa social en la qual es troba.
Una comunicació en Facebook ha de buscar l'entreteniment de l'usuari com a objectiu final; per això, en una campanya multicanal, la comunicació en vídeo funciona molt bé en la xarxa de Zuckerberg. En el cas de Twittter, l'usuari es troba en la xarxa per a informar-se, així que el missatge de la campanya ha de ser enfocat des d'una visió pedagògica i informativa.
El format també pot variar segons el canal. Per exemple, ens trobarem davant la disjuntiva de crear banners o newsletters estàtics o dinàmics, impactar amb fotos o amb vídeos… L'elecció ha de basar-se en dos criteris: a qui estem impactant i on li estem impactant. La definició del nostre missatge ha de modular-se en funció d'aquestes dues variants per aconseguir que la nostra campanya aconsegueixi la màxima efectivitat.