La imatge política com a estratègia de comunicació

Consol Vilar
5 d'agost de 2019

La imatge política és una eina de comunicació, cal gestionar-la perquè projecti i transmeti un missatge coherent entre allò que es mostra, el que es diu i el que es fa. I perquè això succeeixi, cal dominar la imatge externa, l'expressió i l'actitud en el seu conjunt, clau per transmetre les qualitats, habilitats o competències oportunes segons l'activitat, la posició, el missatge i l'audiència: militants, població, empresaris, polítics, etc.

"No hi ha una segona oportunitat per a una primera impressió" – O. Wilde.

Saps que el 55% de la primera impressió és obtinguda per la nostra imatge externa? La imatge ha de saber reflectir la professionalitat per dins i per fora.

John Fitzgerald Kennedy (Partit Demòcrata) i Richard Nixon (Partit Republicà) van protagonitzar el primer debat polític de la història a la TV, va ser el 1960 als EUA, i són molts els analistes que creuen que va guanyar Kennedy per dominar la seva imatge externa, el contacte ocular amb la cambra, la gesticulació, etc. És a dir gestió i adaptabilitat de la imatge a 360°.

La indumentària és un llenguatge i projecta informació a través de la imatge externa. Al llarg dels anys, ideologies i codis de vestir polítics han anat evolucionant. A les primeres eleccions espanyoles de 1977, un vestit o caçadora, pantaló de pana o bufanda de quadres es relacionaven amb una ideologia i/o pensament polític. La camisa blanca amb màniga trossada d'Obama fou un recurs estratègic en la campanya electoral a la presidència dels Estats Units el 2008, per transmetre accessibilitat, compromís, jovialitat... en algun meeting i/o esdeveniments. Va saber integrar el recurs amb naturalitat, potenciant la seva personalitat i imatge política. Portar samarretes amb missatges reivindicatius per comunicar afinitats i afiliacions personals o cridar l'atenció sobre temes globals. Fer ús de colors corporatius del partit en peces de roba amb la finalitat de projectar identitat, compromís o marca de partit.

Els outfits dels polítics han de servir per aflorar essència professional (valors, forma de ser i pensar, edat, posició, etc.). Una peça de roba, complement o outfit pot ser l'estratègia per a arribar a la fi, com van fer l'equip de campanya d'Obama fa més de deu anys. Conèixer què i com comunicar la pròpia imatge, bàsic i clau per enfortir: punts forts i canalitzar els febles, un estil propi, comoditat i seguretat, identificació i visibilitat, etc.

La imatge externa sempre ha d'anar en sintonia amb l'expressió i l'actitud

Avui dia, les xarxes socials i internet -com a eines estratègiques de comunicació- han establert nous paradigmes en l'actual escenari polític. Vivim i treballem en l'era visual i la posada en escena de tot/a polític/a ha de ser tractada en el seu conjunt per a aconseguir un missatge creïble i autèntic. Saps com és percebuda la teva imatge política? El teu estil et defineix?

 

*Consol Vilar és assessora d’imatge personal i col·laboradora d’Undatia Comunicació

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.