El paper de les xarxes socials a la crisi del Covid-19

Laura Fernández
7 d'abril de 2020

La xarxa de Zuckerberg va néixer el 2004 i Twitter ho va fer el 2006. La crisi del coronavirus ha arribat, doncs, quan les xarxes ja formen part activa de la nostra societat. Per als que pensaven que la comunicació virtual era una cosa del futur, hauran comprovat durant aquesta crisi que estaven equivocats. La veritat és que els continguts a les xarxes s'han convertit, durant aquest confinament, en el nostre mitjà per informar-nos, per plorar o per riure, per expressar-nos i per comunicar-nos amb els nostres amics i familiars. Hi podem trobar de tot, això sí. Missatges oficials, missatges racionals, rumors i mentides que només pretenen intoxicar i desinformar. Tot barrejat.

Durant aquests dos mesos, que mai no oblidarem, les xarxes socials i la força dels continguts digitals han demostrat que tenen una part molt positiva que molts s'havien negat a acceptar per la seva por al canvi. Hem vist com els professionals sanitaris ens demanaven que ens quedéssim a casa amb emotius vídeos, com els veïns sortien per aplaudir als seus balcons o com s'organitzaven incomptables accions solidàries. Imatges que ens han fet sentir-nos més a prop els uns dels altres i que ens han ajudat a experimentar aquest sentiment d'unió i d’empatia tan necessari en moments de crisi.

A més, les xarxes socials també han ajudat a agilitzar les accions solidàries, que haguessin estat més lentes i molt menys eficients sense comptar amb la immediatesa digital. Els representants polítics i els mitjans de comunicació també les han utilitzat com el canal primordial per comunicar-se amb la societat. Els sanitaris -un dels sectors més perjudicats de la crisi- les han fet servir no només per exposar la seva precària situació, sinó per exigir responsabilitats.

Així, durant aquesta crisi, analistes, metges i investigadors han vist com el seu nombre de seguidors a les xarxes ha augmentat de forma considerable per l'ànsia d'informació de primera mà de bona part de la societat. Mai no ens hagués passat pel cap que les xarxes -durant aquest trist confinament- servissin per socialitzar entrenaments en directe, sessions de manualitats, receptes casolanes, xerrades i conferències...

Si alguna cosa ha evidenciat aquesta crisi és que el món virtual no només no és un enemic, sinó que es pot convertir en el millor aliat per apropar-nos i lluitar contra una pandèmia mundial. Hem de saber fer-ne un bon us i saber-les seleccionar i interpretar, però això ja seria motiu d’un nou post.

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.