5 pistes per fer una memòria de Responsabilitat Social

Tania Empez
21 de novembre de 2018

Segur que us ho esteu plantejant. Voleu explicar als vostres públics els vostres esforços per fer les coses bé, com heu millorat i quins objectius teniu a curt i mig termini per ser cada vegada més responsables amb el vostre entorn. El problema és que no sabeu per on començar.

Molts dels nostres clients ens demanen ajuda per redactar les seves memòries de responsabilitat social empresarial (RSE) i la veritat és que arriben a nosaltres una mica desorientats, després de perdre's en el laberíntic món de les metodologies, plantilles, eines i... de no acabar de simpatitzar mai amb termes com la materialitat, els indicadors o l’acompliment.

Keep calm!

Des d'UNDATIA comunicació volem donar-vos algunes pistes que us ajudin a trobar un camí directe a la vostra memòria per convertir-la en una eina eficaç de comunicació, que aporti transparència a la gestió empresarial i que contribueixi a augmentar la vostra competitivitat.

Comencem?

1a pista: Què és una memòria de RSE?

Una memòria de RSE (també denominades de RSC o de Sostenibilitat) és una eina de comunicació i de gestió eficaç, transparent i sostenible que recull informació sobre l'acompliment social, econòmic i mediambiental de la vostra empresa.

2a pista: Quins mètodes podeu utilitzar per elaborar una memòria?

Actualment, no és obligatori redactar una memòria de RSE i, per tant, podeu utilitzar una metodologia lliure o, per exemple, la metodologia de Global Reporting Initiative (GRI) que és la més estesa a nivell mundial. Global Reporting Initiative és una organització que té la finalitat de promoure l'elaboració de memòries de sostenibilitat per a qualsevol tipus d'empresa o organització. Per això disposa d'una Guia per a l'elaboració de memòries on estableix quins són els principis i indicadors que les empreses poden emprar, ja sigui per mesurar o per donar a conèixer el seu acompliment social, ambiental i econòmic.

3a pista: Quins continguts heu d'incloure en la memòria?

Encara que opteu per aplicar una metodologia lliure, és important que la vostra memòria reculli informació sobre les vostres activitats i la seva repercussió social i mediambiental, sobre la base de les expectatives i interessos dels vostres grups d'interès. Si us decidiu pel mètode GRI, la Guia inclou un índex al qual us haureu d'ajustar, i que determina uns continguts mínims:

  • Descriure els vostres grups d'interès (stakeholders) i explicar com responeu a les seves expectatives i interessos.
  • Especificar quin és l'acompliment o contribució voluntària de la vostra empresa, en relació als grans problemes i reptes del desenvolupament sostenible, descrits al seu context.
  • Incloure informació i indicadors que reflecteixin els efectes econòmics, ambientals i socials significatius de l'empresa o que influeixin d'una manera substancial en les avaluacions i decisions dels vostres grups d'interès.
  • Recopilar informació exhaustiva, real, que pugui ser avaluada per tots els grups d'interès.

4a pista: Com heu de redactar una memòria?

La memòria s'ha de redactar sobre la base d'uns principis de qualitat d'informació i amb una presentació adequada, que permeti als vostres grups d'interès efectuar avaluacions fonamentades i raonables sobre l'acompliment de la vostra empresa en RSE. Segons GRI els principis per determinar la qualitat de les memòries són: 

  • Les memòries han de ser equilibrades i reflectir tant els aspectes positius com els negatius per poder establir objectius de millora.
  • Les dades que oferim sobre l'acompliment econòmic, ambiental i social han de poder comparar-se amb dades d'exercicis anteriors, amb els nostres objectius de RSE i amb el treball d'altres empreses.
  • La informació ha de ser prou precisa i mesurable perquè els grups d'interès puguin avaluar-la.
  • Les memòries han de contenir informació comprensible i accessible als vostres grups d'interès.
  • Les memòries han de presentar-se sobre la base d'un calendari periòdic i regular que afavoreixi que els grups d'interès disposin de la informació a temps per prendre decisions.
  • Les dades que s'incloguin en la memòria han de ser fiables, reals, analitzades, registrades i presentades de tal forma que es puguin examinar de forma objectiva.

 

5a pista: Qui ha de redactar la memòria?

Creeu un equip de redacció multidisciplinari coordinat per un líder de projecte que recopili les dades necessàries per crear el contingut. Aquest equip pot estar format únicament per membres dels diferents departaments de l'empresa o bé integrar consultors externs que us ajudin a organitzar la informació.

A UNDATIA comunicació som consultors i podem ajudar-vos a realitzar una Memòria de Sostenibilitat, ja sigui de conformitat amb GRI o amb metodologia lliure. Si voleu un aliat en aquest procés, compteu amb nosaltres!

Vols saber què més podem fer per la teva empresa? Et donem 5 raons per contractar una agència de comunicació.

 

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.