Comunicació de crisi: ser honest per ser escoltat

Marta Avellaneda
28 de juny de 2016

L'honestedat és un valor a l’alça en una bona política comunicativa i, en situacions de crisi, esdevé imprescindible si es vol sobreviure.

Així com, en general, ser honest vol dir ser coherent i actuar en concordança, en moments de crisi vol dir reconèixer un hipotètic problema, ser transparent i comunicar en conseqüència.

Quan parlem de la gestió de la comunicació a títol individual, en el nostre cercle tancat on coneixem cadascun dels agents implicats, pot resultar senzill però quan l'hipotètic problema es fa públic i es converteix en un assumpte que omple pàgines de diaris i minuts de televisió, la gestió és més complexa.

En situacions de crisi públiques la recomanació general i a priori és explicar i ser transparent. L'essencial, sense referir-me a cap cas concret, és que es donin totes les explicacions oportunes de forma pública, ja sigui a través d'una compareixença o d'un comunicat de premsa. El mitjà és el de menys, l'important és el contingut, el qual ha de donar resposta a totes les preguntes que es generin i es puguin generar al respecte, per descomptat, amb informació real i totalment veraç.

Ser honest no vol dir ser perfecte, no cometre errors o ni tan sols no tenir problemes. Ser honest és ser realista i humà i això comunica i comunica molt bé. Quan entenem i integrem aquest valor a la nostra forma d’actuar, comuniquem fiabilitat i transparència i aquestes característiques tenen una rendibilitat molt alta a la societat i l'opinió pública.

Personalment, crec que, com a societat, estem necessitats de persones, empreses i accions honestes. Les mentides, la corrupció, el figurar i les marques sense ànima fan massa soroll i ens suposen un desgast diari d'atenció tan considerable que ens distreuen i ens dificulten el detectar polítiques comunicatives transparents, conseqüents, responsables i amb contingut. I és que l'honestedat és un valor que no destaca a primera vista sinó que roman en segon pla i es manifesta a poc a poc, pas a pas, gota a gota, de manera que va omplint el gerro imaginari de la nostra reputació fins que el seu propi pes el fa, si no impossible, molt complicat de buidar. Quan s'arriba a aquest punt és quan s'ha arribat al cim: el nostre portaveu, en situacions de crisi o no, despertarà l'interès i respecte de periodistes i mitjans de comunicació. El nostre portaveu i el que d'ell se'n deriva, es farà escoltar.

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.