Les claus per a una bona gestió del gabinet de premsa

Maria Dolors Cuenca
14 de gener de 2019

Deia Don Quixot en una de les seves frases més cèlebres: “Que parlin de mi, encara que sigui malament”. Que parlin de nosaltres continua sent una màxima per a qualsevol empresa o institució. No obstant això, estarem d'acord en què no volem estar al centre de l'opinió pública a qualsevol preu. Fer una bona gestió del nostre gabinet de premsa pot ser un dels nostres majors aliats a l'hora d'estar presents en els mitjans de comunicació i, així, arribar al nostre públic objectiu i a la societat en general, d'una forma creïble i que aporti valor. Ara bé, una bona gestió del gabinet de premsa requereix esforç, planificació i molta constància. Aquestes són algunes claus perquè parlin de nosaltres i perquè, a més, parlin bé.

  1. Tenir una estratègia: Darrere de qualsevol acció de comunicació sempre ha d'haver-hi una estratègia i, en el cas del gabinet de premsa, no és diferent. Hem d'evitar les accions tàctiques i puntuals i plantejar-nos quins són els nostres objectius a llarg termini. Això implica calendaritzar totes les nostres accions, però també definir com ens comuniquem tenint en compte aspectes com el llenguatge que utilitzarem, el vocabulari i la figura del portaveu, entre d’altres.
  2. Som notícia? Qualsevol entitat pot ser notícia però no tot el que fem ho és. Abans d'emetre una informació resulta imprescindible avaluar si pot tenir interès per als mitjans i quins mitjans poden estar més interessats en això: els generalistes, els audiovisuals, els especialitzats, etc. En tot cas, si arribem a la conclusió que pot no resultar interessant per als periodistes, podem optar per comunicar-ho a través d’altres canals com les xarxes socials o a nivell intern. Aplicar criteri a l'hora de definir què comuniquem és essencial per a poder mantenir un bon gabinet a llarg termini i no convertir-nos en carn de spam per als mitjans.
  3. Posar-nos el barret de periodista: A l'hora de redactar qualsevol peça informativa per a distribuir entre els mitjans resulta essencial que el format respongui al periodístic i evitar un llenguatge que sigui massa corporatiu o publicitari. Quan elaborem qualsevol peça (sigui una nota de premsa, un article d'opinió o un dossier informatiu) haurem de recórrer a les fórmules pròpies del periodisme amb titulars explicatius i un llenguatge el més neutre possible. En el nostre article Tips per a crear una notícia trobareu més informació sobre com crear la notícia perfecta. 
  4. Els contactes sí que importen: Com ja hem apuntat, tan important com saber quina informació donem és tenir clar a qui ens dirigim. Per això és necessari fer arribar a cada periodista el que vol rebre i el que més pot encaixar-li. Tenir una base de dades treballada i actualitzada, conèixer les necessitats de cada mitjà i cuidar la relació amb els periodistes és una de les claus, no només perquè ens publiquin, sinó perquè ens tinguin en compte a l'hora de tractar algun tema relacionat amb nosaltres. 
  5. Mesurar els resultats: Si al principi dèiem que tenir una estratègia és fonamental per a qualsevol acció de comunicació que vulgui tenir recorregut, no menys important és mesurar els resultats de cadascuna de les nostres accions. En el cas del gabinet de premsa, hem d'avaluar quin impacte ha tingut la nostra tasca i analitzar quin tipus de peces o propostes han funcionat i quines no. Si no ens publiquen potser és perquè no estem fent bé alguns dels passos anteriors. Saber per què ha fallat una acció de comunicació, sens dubte, ens donarà moltes pistes per a encertar en la pròxima i, fins i tot, per replantejar-nos l'estratègia.

En definitiva, el gabinet de premsa pot ser una eina de gran utilitat per a les nostres entitats si el professionalitzem i forma part d'una estratègia de comunicació global i alineada amb els objectius de l'empresa.

No temis als mitjans de comunicació; aporta'ls valor!

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.