Tips per crear una notícia

Marta Avellaneda
9 de novembre de 2018

No tot pot esdevenir notícia. O, com a mínim, no tot pot esdevenir una notícia que generi interès. La veritat és que, entre tots, hem desvirtuat el concepte de notícia. Una notícia és una informació nova que té algun tipus d’impacte a nivell social, científic, territorial i que es considera de prou interès com per plasmar en un mitjà de comunicació o en alguna altra plataforma.

La informació que contingui ha de ser veraç, és a dir, contrastada pel periodista en qüestió i, idealment, hauria de contenir els diferents punts de vista d’un mateix fet, si n’hi ha, perquè el lector es faci una idea el màxim d’objectiva i acurada possible del tema tractat. Alguns aspectes complementaris però molt útils dins una notícia serien el fet d’esmentar persones amb els noms complets i càrrecs perquè el lector situï a la persona en qüestió, o el costum d’utilitzar sinònims per evitar repeticions.

A nivell de contingut, una notícia hauria de respondre a 4 preguntes bàsiques: què ha passat, com ha passat, on i per què. Les respostes a aquestes preguntes cal redactar-les en un llenguatge clar, directe i planer, lluny del llenguatge retòric o poètic. Cal utilitzar frases curtes i senzilles.

Un altre aspecte important a l’hora d’escriure una notícia és l’ordre de la informació. Cal seguir l’anomenada forma piramidal. Cal començar per aquell aspecte més important o nou, per cridar l’atenció del lector que se sol resumir en el titular. Després, cal seguir amb aquella informació menys destacada però que complementa la informació principal. Idealment, en el primer paràgraf d’una notícia caldria donar resposta a les 4 preguntes bàsiques esmentades anteriorment. Els darrers paràgrafs es deixarien per la contextualització del fet principal, és a dir, aquelles dades que permeten situar la notícia i, també, dimensionar-la.

No ens hauríem d’oblidar que una notícia ha d’anar acompanyada d’una foto, un aspecte gens menor. Les fotografies són la versió de la notícia en imatges i, per tant, han de seguir el mateix criteri: han de cridar l’atenció, donar informació del fet en qüestió i ser clares i directes.

Hem de tenir clar que, al final, el que volem és que la nostra notícia sigui llegida. Per tant, cal posar-ho el més fàcil possible al lector, a nivell de comprensió i generació d’interès.

Us animeu a crear les vostres pròpies notícies?

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.